انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی مساجد در بستر سامانه بچه های مسجد در رویداد ملی فهما صورت می‌پذیرد
انسجام‌بخشي به فعاليت‌هاي فرهنگي مساجد در بستر سامانه بچه هاي مسجد در رويداد ملي فهما صورت مي‌پذيرد
مدیرستاد فهمای چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرگزاری تسنیم؛

انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی مساجد در بستر سامانه بچه های مسجد در رویداد ملی فهما صورت می‌پذیرد

مظاهري برگزاري رويداد ملي فهما در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد را بسترساز انسجام بخشي به فعاليت هاي فرهنگي در مساجد دانست
شناسه خبر : 31416 تاریخ انتشار : ۳ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۲۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان چهارمحال و بختیاری، محمدرضا مظاهری در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، برگزاری رویداد ملی فهما در کانون های فرهنگی هنری مساجد را بسترساز انسجام بخشی به فعالیت های فرهنگی در مساجد دانست وافزود: با الگوگرفتن از تجربیات برگزاری اولین رویداد ملی فهما در سال 1398 و طرح ملی ایران قوی در سال 1399، در سومین رویداد ملی فهما در سال 1400 با شعار «به توان مردم» به دنبال شناسایی و استفاده هر چه بیشتر از توانمندی های مردمی در کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم.

 

در ابتدای گفتگو محمدرضا مظاهری، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری ضمن برشمردن اهداف برگزاری سومین رویداد ملی فهما در سال 1400  افزود: کیفی سازی فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، ارتقاء سطح کمی و کیفی آثار تولیدی و حمایت از فعالیت ها و تولیدات شاخص کانون های فرهنگی هنری مساجد، شناسایی ،توانمندسازی، بکارگیری و تقدیر از استعدادهای برتر و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی از اهداف مهم برگزاری سومین رویداد ملی فهما در سال 1400 است. 

 

وی ضمن توضیحاتی در مورد تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال 1371 با مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت اهداف بلند استقرار ارزش‌های دینی و استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی در حوزه مساجد را دارند و در راستای تحقق منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور تاسیس گردیده اند.  

 

مظاهری به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با روحانیون خراسان شمالی در 19مهر1391 اشاره کرد، و افزود: مقام عظمای ولایت طی سخنانی لزوم توجه به کانون های فرهنگی هنری مساجد را یادآورشدند و فرمودند: « من سفارش‌کنم کانون هاى فرهنگى-هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. این کانون‌هاى فرهنگى، هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانون‌هاى فرهنگى، هنرى بروید و پذیراى جوان باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا»                                                                                                                                

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم اکنون 446 باب کانون فرهنگی هنری در مساجد استان تاسیس گردیده و مشغول فعالیت هستند، افزود: این ظرفیت مناسبی برای فرهنگ سازی دینی و رسیدن به مسجد طراز اسلامی است.

 

وی گفت: در سومین رویداد فهما به دنبال تحقق شعار «به توان مردم» با شناسایی و استفاده هر چه بیشتر از توانمندی های مردمی در کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم.


مدیر ستاد فهمای چهارمحال و بختیاری به افتخارات سال های1398 و 1399 کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور اشاره کرد و افزود: در اولین رویداد ملی فهما هشت شاخص قرآن وعترت، ارتقای فعالیت های هنری، خلاقیت و نوآوری، غنی‌سازی اوقات فراغت، جذب وشبکه سازی، پاسداشت مناسبت‌های مذهبی و انقلابی، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فضای مجازی و رسانه، جهت رقابت بین استان ها در نظر گرفته شده بود که در این بین استان چهارمحال  و بختیاری حائز رتبه برتر  در رشته «ارتقاء فعالیت‌های قرآن و عترت» گردید. 


وی افزود: در طرح ملی ایران قوی در سال 1399 هم 6 کانون فرهنگی هنری از چهارمحال و بختیاری در رواق های فن آوری، کتاب، نمایش، دانش، قلم و ترنج موفق به کسب رتبه و 3 رابط فهمای هم به عنوان رابطین برتر و شایسته تقدیر ویژه معرفی شده و 9 باب کانون فرهنگی هنری هم موفق به کسب امتیاز بالای 15000 شده اند.


 
مظاهری افزود: در سومین رویداد ملی فهما در سال 1400 با ارتباط مداوم با کانون های فرهنگی هنری مساجد و رابطین فهمای استان و رصد فعالیت های کانون ها و پاسخگویی به مشکلات، ابهامات مدیران کانون ها در ثبت فعالیت ها در سامانه بچه های مسجد برطرف شده و مسائل مطروحه تا حصول نتیجه پیگیری می شود.   

                                                                    
وی ضمن اشاره به فرآیند ارزیابی فعالیت ها و آثار ارسالی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سومین رویداد ملی فهما در سال 1400 افزود: فعالیت ها  و آثار ثبت شده در دو سطح استانی و ملی ارزیابی شده و کانون های برتر براساس مجموع امتیاز کسب  شده  و کیفیت فعالیت میدانی خود در رواق های 12 گانه رتبه بندی شده و در هر رواق کانون برتر استان به شرط کسب حداقل امتیاز مورد نیاز به مرحله داوری نهایی راه پیدا خواهد کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به نبود امکانات و زیرساخت های تجهیزاتی و اینترنتی در روستاها افزود: هشت درصد امتیاز اختصاصی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی در رویداد ملی فهمای 1400 لحاظ خواهد شد.


وی در پایان با اشاره به اینکه مهلت ثبت فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در سامانه بچه های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir/ تا پایان آذر ماه 1400خواهد بود، افزود: پس از داوری ها، نتایج 12 الی 22  بهمن ماه (مصادف با دهه فجر انقلاب اسلامی) اعلام خواهد شد.

 

مظاهری به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری همزمان با شیوع ویروس کرونا اشاره کرده و ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد همه توان خود را از اسفندماه 1398و همزمان با شیوع ویروس کرونا به میدان آورده و با حضور در صحنه، خط‌مشی فعالیت های  فرهنگی هنری خود را فعالیت های حوزه سلامت تبدیل کردند و با تهیه و توزیع بسته های بهداشتی، ضدعفونی کردن مساجد و محلات، برپایی ایستگاه های سلامت و تهیه و توزیع بسته های معیشتی و توزیع گوشت قربانی در لبیک به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و همدلی، ولایتمداری خود را  به منصه ظهور رساندد. 

    
مدیر ستاد فهمای چهارمحال و بختیاری افزود: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری ار ابتدای شیوع ویروس کرونا با همکاری برنامه تلویزیونی سمت خدا و موسسه حضرت خدیجه(س) قم از اسفند ماه 1398تاکنون در 8  مرحله اقدام به تهیه و توزیع بسته های گوشت های قربانی و4 مرحله اجرای طرح ذبح قربانی و توزیع بین عزت‌مندان و آسیب‌دیدگان از شیوع ویروس کرونا جمعا با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال نموده است و همزمان با ولادت با سعادت پیامبر مهربانی ها، حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) نهمین مرحله از توزیع بسته های گوشت متبرک قربانی را انجام خواهد داد.


وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت عظیم مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برنامه های فرهنگی هنری در قالب طرح ملی سه شنبه های تکریم، یکی از موثرترین برنامه های ترویجی در این حوزه محسوب می شود، افزود: با حضور رئیس ستاد فهمای کشور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی، فصل دوم طرح ملی سه شنبه های تکریم با عنوان شکوه مادری از 22 تیرماه 1400 از استان چهارمحال و بختیاری کلید خورد که در این طرح در سال 1400 علاوه برتجلیل از مادران شهدا، از مادران نخبه که توانستند فرزندان صالحی به جامعه تحویل دهند و همچنین بانوانی که علاوه بر جایگاه مادری به عنوان مدیرمسئول کانون های مساجد فعالیت دارند تجلیل خواهد شد.

 

مظاهری به برگزاری افتتاحیه اولین دوره طرح ملی ترنم فهما (تربیت راهبردی نیروهای مردمی) ویژه مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرده و افزود: افتتاحیه کشوری این طرح تیرماه 1400 با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و احمد راستینه هفشجانی، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وجمعی از مدیران استانی و اعضای شورای هماهنگي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان و بیش از 60 نفر از مدیران منتخب در قالب رواق های 12 گانه شبستان های فرهنگ، هنر و نوآوری در محل تالار لاله برگزارشد که همراه با شرکت متربیان در کلاس های نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی، آشنایی با سند تحول و دومین رویداد فهما 1400،  انتقال تجربیات موفق کانون های برتر، اصول و شیوه های برنامه ریزی و طرح نویسی فرهنگی، شیوه های کاربردی و موفق جذب نوجوانان و جوانان به مساجد، مهارت تولید محتوا در فضای مجازی همراه بود.

 

وی به برگزاری وبینار تخصصی اربعین حسینی در استان اشاره کرده و افزود: سلسله وبینارهای اربعین حسینی با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصطفی هاشمی، مدیر حوزه های علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری و حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی، دبیرستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

 

خاطرنشان می گردد: استان چهارمحال و بختیاری دارای 446 باب کانون فرهنگی هنری و 167 باب کتابخانه عمومی در مساجد است که با بیش از 79000 عضو ثبت شده در سامانه بچه های مسجد در حال فعالیت می باشند.