آغاز برنامه‌های هفته کتاب در کانون‌های مساجد چهارمحال و بختیاری/از برپایی نشست‌های نقد و بررسی تا برگزاری مسابقات
آغاز برنامه‌هاي هفته کتاب در کانون‌هاي مساجد چهارمحال و بختياري/از برپايي نشست‌هاي نقد و بررسي تا برگزاري مسابقات
مدیر ستاد فهما استان چهار محال و بختیاری خبر داد؛

آغاز برنامه‌های هفته کتاب در کانون‌های مساجد چهارمحال و بختیاری/از برپایی نشست‌های نقد و بررسی تا برگزاری مسابقات

مظاهري، از آغاز ويژه‌برنامه‌هاي هفته کتاب در سطح کانون‌هاي مساجد استان چهار محال و بختياري خبر داد و گفت: برگزاري نشست‌هاي نقد و بررسي، مسابقات و اهداي کتاب به کانون ها از جمله فعاليت‌هايي است که در اين ايام در سطح استان صورت مي‌پذيرد.
شناسه خبر : 32110 تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۲۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان چهارمحال و بختیاری، محمدرضا مظاهری ضمن اعلام ویژه برنامه های هفته کتاب چهارمحال و بختیاری افزود: درسال 1400 و در بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار دانایی؛ مانایی برنامه های متنوعی  از 24 تا 30 آبان ماه در کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار خواهد شد. 

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و نهضت مطالعه مفید، رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد کشور و احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی از مهمترین اهداف برگزاری ویژه برنامه های هفته کتاب است.

 

وی ادامه داد: تکریم فعالان حوزه کتاب وکتابخوانی شامل کتابداران، اعضای فعال کتابخانه، ناشران برتر حوزه فرهنگ وهنر مساجد، نویسندگان و مروجان کتاب‌خوانی در قالب طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از دیگر برنامه های هفته کتاب چهارمحال و بختیاری است.

 

مظاهری با تصریح بر اینکه به دلیل جلوگیری از  شیوع ویروس کرونا اغلب برنامه های هفته کتاب امسال به صورت مجازی برگزار می گردد، افزود: طرح ملی شنبه های با کتاب مساجد از مهمترین برنامه های امسال هفته کتاب است که کانون های فرهنگی هنری مساجد ضمن معرفی کتاب گام بلندی در نشر ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی برمی دارند.

 

وی افزود: اهدای کتاب به کتابخانه های برتر مساجد، اجرای طرح نذرکتاب شامل جمع آوری و اهدا کتاب وگردش کتاب در کتابخانه های عمومی مساجد استان به ویژه کتابخانه های عمومی مساجد روستایی و عشایری، ازجمله برنامه های هفته کتاب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری است.

 

مدیر ستاد فهمای چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: با اجرای مسابقه "مثل و متل" مسابقه "قصه گویی" ویژه خانواده ها برگزارشده و انتخاب کتاب قصه توسط اعضای خانواده (ترجیحا داستان های کهن و بومی مناطق) خواهد بود و با اجرای قصه به صورت نمایش توسط  اعضای خانواده در محیط منزل فضای مناسبی برای کودکان و نوجوانان ایجاد می شود. 

 

وی ادامه داد: کتابداران کتابخانه های مساجد استان ضمن تجدید میثاق با آرمان های شهدا در هفته کتاب در اجرای طرح تبادل کتاب درکتابخانه های عمومی مساجد استان به طور فعال مشارکت می نمایند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری افزود: در طرح "پیک کتاب"  با انتشار لیست کتب موجود در کتابخانه مسجد توسط کتابدار مسجد در فضای مجازی و ثبت سفارش کتاب های مورد نیاز اعضا و تحویل کتاب درب منازل اعضا توسط پیک (کتابدار مسجد) فعالیت کتابخانه استمرار پیدا می کند.

 

وی افزود: نشست نقد و بررسی کتاب«شب صورتی» نوشته مظفر سالاری در موضوع مهدویت و نشست حضوری شنبه های با کتاب مساجد با حضور نویسندگان استان و بازدید از کتابخانه های عمومی مساجد و افتتاح بخش تخصصی «کتاب کودک» در کتابخانه شهید مطهری مسجد امام سجاد (ع) شهرکرد از دیگر برنامه های هفته کتاب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری است.

 

وی افزود: در طرح"مادران، سفیران یار مهربان" کتاب های مناسب ترجیحا کتب دارای تقریظ مقام معظم رهبری، به مادران محله توسط کتابدار مسجد از طریق فضای مجازی معرفی شده و با روخوانی کتاب به شیوه قصه گویی توسط مادران و تولید فایل صوتی انجام شده و با جمع آوری فایل های صوتی مادران توسط کتابدار و تدوین به صورت کتاب صوتی و انتشار در فضای مجازی گامی موثر در گسترش فرهنگ  کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی برداشته می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری افزود: دوره آموزش و ارتقای سطح کیفی کتابداران کتابخانه های عمومی مساجد کشور به صورت مجازی در قالب وبینار در بستر اسکای روم با عنوان دوره مهارت افزایی کتابداران کتابخانه های عمومی مساجد کشور به منظور ایجاد و تقویت بخش ویژه کتاب کودک و نوجوان در کتابخانه های مساجد، استعدادیابی در بخش کودک و نوجوان در حوزه کتاب و کتابخوانی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان و آموزش کتابداران در حوزه تخصصی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد. 

 

وی افزود: کتابداران شرکت کننده در دوره مهارت افزایی کتابداران کتابخانه های عمومی مساجد کشور پس از برگزاری وبینار آموزشی ، با توجه به شرایط بومی و منطقه ای، برنامه های فرهنگی متناسب با رده سنی کودک و نوجوان شامل قصه گویی، تصویرسازی کتاب، معرفی شفاهی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی و تشکیل حلقه های کتابخوانی را طراحی و در کتابخانه های مساجد خود اجرا می کنند.