بچه‌های مسجد می‌توانند به مثابه یک مبلغ برای تحقق نهضت کتابخوانی فعالیت کنند
بچه‌هاي مسجد مي‌توانند به مثابه يک مبلغ براي تحقق نهضت کتابخواني فعاليت کنند
مسئول کتابخانه مسجد امام هادی (ع)؛

بچه‌های مسجد می‌توانند به مثابه یک مبلغ برای تحقق نهضت کتابخوانی فعالیت کنند

سهرابي با اشاره به نقش‌آفريني بچه‌هاي مسجد در ترويج فرهنگ مطالعه گفت: در راستاي تحقق اين هدف مهم اعضاي کانون‌هاي مساجد بايد به مثابه يک مبلغ در نهضت کتابخواني باشند.
شناسه خبر : 32272 تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۵۹

«محمد سهرابی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان چهارمحال و بختیاری گفت: با نگاه اجمالی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، که مقام معظم رهبری فرمودند: « دانش ، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است»، به این نتیجه می رسیم که دانش و دانش اندوزی، آشکار ترین شاخصه بچه های مساجد فعال و پر رونق است که وسیله اکتساب دانش ، کتاب است.

 

مسئول کتابخانه مسجد امام هادی (ع) شهرک منظریه شهرکرددر پاسخ به این سوال که پیوند میان مسجد و فعالیت های کتابخانه‌ای چه نقشی در آگاهی بخشی جامعه دارد، گفت: پیوند میان مسجد و کتابخانه ، از سابقه تاریخی درازمدتی برخوردار است که به سال های آغازین رسالت پیامبر (ص) و نزول قرآن بر می‌گردد و مسلمانان مسجد را ، محل امن و مطمئن دانسته و مهم‌ترین مرکز تعلیم و تربیت می‌دانستند، به همین خاطر کتابخانه‌هایی در مساجد ایجاد کردند.

 

سهرابی افزود: وجود کتابخانه‌ها در مساجد نه تنها نیاز مبرم است بلکه فرصت بسیار مناسبی است که بتوانیم با انس گرفتن با کتاب های گوناگون ، مبانی اندیشه‌ای و تفکری خودمان را قوی کنیم. من معتقدم ، شخصی که در مسجد توفیق دارد، فعالیتی برای رونق مسجد انجام دهد ، باید سواد علمی و دینی داشته باشد و از نظر مبانی استدلالی قوی باشد تا به راحتی اسیر شبهات و شایعات  مختلف نشود و همچنین در صورت ندانستن مطلبی ، اهل تحقیق باشد. توفیق پیشرفت در این راه ، فقط دست دوستی دادن با کتاب است. خوراک روحی بچه های مسجدی ، باید کتاب باشد و نهضت کتابخوانی باید غَلَیانش ، در بین بچه های مسجدی و بعد به واسطه همین بچه‌های مسجدی ، بیرون از مسجد نمود داشته باشد.

 

مسئول کتابخانه مسجد امام هادی (ع) به اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه ترویج امر کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: الحمدلله در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ، با برنامه‌ریزی و قرار دادن طرح‌های جدید مثل صدای کتاب  ، بسیار گام مؤثری در امر ترویج کتاب برداشتند. چه بسیار انسان‌های روشندل و نابینایی هستند که برای کتاب خواندن ، نیاز به فایل های صوتیِ برای خواندن کتاب دارند که صدای خوب ، شیوا و رسای خواننده کتاب ، چه بسا می تواند مطلب را دلنشین و تاثیرگذار کند و باید در این زمینه استعداد‌یابی کنیم و افرادی که توانایی گویندگی و روایتگری خوبی دارند را برگزینیم و در رسانه‌ها ، فضای مجازی و صدا و سیما ، از این افراد برجسته به نحو احسن برای اشاعه دادن فرهنگ کتابخوانی استفاده ببریم. همچنین طرح ملیِ توأم با سابقه درخشان شنبه‌های کتاب، که  قبول داریم سرانه مطالعه در جامعه ما ، پایین است، ولی چه بسا با همین معرفی کتاب و خلاصه گویی نسبت به مطالب آن کتاب ، در درون آن فرد شوق و رغبت ایجاد کنیم و این برکاتِ کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

وی به جشنواره کتاب بچه های مسجد ستاد فهما در راستای توسعه کتاب خوانی و برپایی جشنواره های با محور و مخاطب مسجدی اشاره کرده و گفت: بچه های مسجد همگی باید پیشگامانِ نهضت کتابخوانی باشندکه الحمدلله با اهدافی که جشنواره کتاب بچه های مسجد در نظر گرفته ، گام مؤثری برداشته شده است و همین جشنواه با معرفی کتب خوب و مفید ، تاثیر گذاری عمیق در زمینه دین و دانش گذاشته است. و این جشنواره باید تداوم داشته باشد و به جامعه نفوذ پیدا کند.