تشریح جایگاه مساجد در برنامه «روز نو» از سیمای جهانبین استان چهار محال و بختیاری
تشريح جايگاه مساجد در برنامه «روز نو» از سيماي جهانبين استان چهار محال و بختياري
به مناسبت روز جهانی مسجد صورت پذیرفت؛

تشریح جایگاه مساجد در برنامه «روز نو» از سیمای جهانبین استان چهار محال و بختیاری

مدير ستاد فهماي چهارمحال و بختياري به مناسبت روز جهاني مسجد با حضور در برنامه روز نو در سيماي جهانبين به تشريح اهميت و جايگاه مسجد در آيات، روايات و بيانات پرداخت
شناسه خبر : 40222 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۴۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) چهارمحال و بختیاری، «محمدرضا مظاهری»، 30 مرداد به مناسبت روز جهانی مسجد در برنامه «روز نو» صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری حضور یافته و به تشریح  اهمیت و جایگاه مسجد در آیات، روایات و بیانات پرداخت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری در ابتدای سخنان خود با اشاره به فلسفه نامگذاری روز جهانی مسجد افزود: در 55 سال قبل با به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی توسط تفکر صهیونیستی بود که پس از آن به پیشنهاد کشورمان و تایید سازمان کنفرانس اسلامی این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری گردید.

 

وی با تاکید بر اینکه 28 مرتبه در قرآن کریم کلمه مسجد به صورت مفرد و جمع آمده است، افزود: در این آیات جایگاه مسجد، اهمیت مسجد، قداست مسجد و ویژگی های آبادکنندگان مساجد بیان شده است که در آیه 18 سوره توبه خداوند ویژگی آبادکنندگان مساجد را بیان می کند و می فرمایند: «منحصرا کسانی می توانند مساجد را آباد کنند که به روز قیامت ایمان آورده، نماز به پا داشته و زکات می دهند و از غیر خدا نمی هراسند و امید است که اینان از هدایت یافتگان باشند».


مظاهری ادامه داد: در کلام معصومین (علیهم السلام) به طور متعدد و بیش از 40روایت و حدیث در اهمیت و جایگاه مسجد داریم که در یکی از روایات رسول مکرم اسلام (ص) می فرمایند: «المساجد بیوت المتقین»، مسجد خانه پرهیزکاران است و در جایی دیگر می فرمایند: بهترین شما کسانی هستند که اول از همه وارد مسجد می شوند و آخر از همه از مسجد خارج می شوند.


وی افزود: در منظومه فکری امامین انقلاب نگاه ویژه ای به مسجد وجود دارد و امام راحل عظیم الشان از مساجد به عنوان سنگر یاد می کنند و رهبر معظم انقلاب می فرمایند: مساجد باید پایگاه اجتماع، مشورت، برنامه ریزی و حرکت های فرهنگی و اجتماعی باشد، مسجد باید انسان ساز باشد و زمینه ساز تمدن اسلامی باشد، مسجد هسته مقاومت فرهنگی است و این خاکریز و حصار فرهنگی را نباید از دست بدهیم که اینها همه نشان دهنده جایگاه و اهمیت مسجد است.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری در ادامه این گفتگو افزود: در صدر اسلام هم شاهد این هستیم که پیامبر عظیم الشان اسلام در اولین و برترین اقدامی که در جامعه سازی خودشان انجام دادند، بحث بنانهادن مسجد را محور قرار دادند؛ به عنوان محل توجه و تجمع افراد و هدایت ارزشهای اسلامی که این نشان دهنده جایگاه و ارزش مسجد از صدر اسلام تاکنون بوده است.


وی تصریح کرد: در 8 سال دفاع مقدس هم، مسجد محل تصمیم گیری و تصمیم سازی ها و پشتیبانی از رزمندگان از مساجد بوده است و به نوعی مساجد خاستگاه انقلاب بوده است.

 

مظاهری با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس گردیده اند، افزود: هدف کانون های فرهنگی هنری مساجد مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و احیاء کارکردهای واقعی مساجد است و بحمدا...پس از گذشت 30 سال از عمر پربرکت این کانون ها شاهد اثرات و برکات خوب و موثری در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم.


وی ادامه داد: در سطح کشور بیش از 26000 کانون فرهنگی هنری تاسیس گردیده است که که سهم استان چهارمحال و بختیاری 452 باب کانون است که در درسه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و 12 رواق فعالیت می کنند و هرآنچه که مربوط به فرهنگ و هنر متعهد می شود؛ شامل سرود، نمایش، تاتر، فیلم، امور قرآنی و ... را کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان برنامه های خودشان قرار داده اند و همه کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و ... را می توان در کانون های فرهنگی هنری مساجد جستجو کرد.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره سعی کرده ایم متناسب با نیاز نوجوانان و جوانان برنامه تعریف کنیم که غایت اصلی این است که یک صف به صفوف نماز جماعت اضافه شود.

 

وی در پایان عنوان کرد: نگاه تمدنی به مساجد مورد انتظار متولیان مسجد است و این موضوع باید به یک گفتمان تبدیل شود و در واقع حکمرانی فرهنگی از مساجد آغاز شود و مسجد محور توسعه محلات و موجب ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و محلی برای عدالت خواهی و بازکردن گره های ذهنی مردم باشد