عدم تحقق کارکردهای مسجد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است
عدم تحقق کارکردهاي مسجد ريشه بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي است
مدیر ستاد فهمای چهار محال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا؛

عدم تحقق کارکردهای مسجد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

مظاهري، ريشه بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي را مربوط به عدم تحقق کارکردهاي مسجد به‌ويژه در ساحت‌هاي فرهنگي و اجتماعي و تربيتي دانست و گفت: نهضت بازگشت به مساجد که در اين ايام مورد توجه قرار گرفته بايد به معناي واقعي کلمه اتفاق بيفتد.
شناسه خبر : 41417 تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۵۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)  محمدرضا مظاهری با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا و با گرامیداشت ۱۹ مهرماه سالروز بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۱ در خصوص لزوم توجه به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: امروز در دنیای ظرفیت‌سازی‌ها و شبکه‌سازی‌ها زندگی می‌کنیم و چه ظرفیت و تشکلی برتر و امن‌تر از مسجد و ظرفیت مردمی پیرامون آن که در ساحت تشکل‌سازی باید مورد توجه قرار گیرد.


وی افزود: چه خوب است امورات جامعه اسلامی که بر مبنای فرامین قرآن و اهل‌بیت(ع) و منویات امامین انقلاب پایه‌گذاری شده است، از پایگاه مسجد باشد که همواره مبدأ و خاستگاه تحولات، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بوده است.
مظاهری با تأکید بر ضرورت یک نگاه تحولی در حوزه مساجد، گفت: اگر این نگاه به خوبی دنبال شود، خواسته‌ها و اقتضائات نوجوانان و جوانان در درون مسجد پیگیری خواهد شد و این افراد برای برآوردن نیازهای خود به خارج از این مکان سوق نمی‌یابند و از آسیب مصون خواهند ماند.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را مربوط به عدم تحقق کارکردهای مسجد به‌ویژه در ساحت‌های فرهنگی و اجتماعی و تربیتی دانست و توضیح داد: این کارکردها به ناچار به خارج از مسجد هدایت شده است و لذا نهضت بازگشت به مساجد که در این ایام مورد توجه متولیان امر قرار گرفته باید به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد و تمامی امورات جوانان و نوجوانان از مسیر مسجد حل و فصل شود.


مظاهری به ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که کانون‌ها در مساجد استان ایجاد کرده‌اند اشاره کرد و گفت: ۴۵۴ کانون فرهنگی هنری شامل ۱۹۳ کانون شهری و ۲۵۹ کانون روستایی در مساجد سطح استان مشغول فعالیت هستند و ۱۶۷ کتابخانه و سه خانه دیجیتال نیز در دل مساجد فعال است که در کانون‌ها مشغول خدمت‌رسانی هستند.


مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تأکید کرد: ۷۹ درصد کانون‌های مساجد در روستاها فعالیت دارند و باتوجه به اینکه در این مناطق طبیعتاً کمترین مؤسسات و نهادهای فرهنگی مستقر هستند، نقش و رسالت کانون‌های مساجد پررنگ می‌شود و لذا می‌توان گفت که نقش‌آفرینی و رسالت کانون‌های مساجد در روستاها به مراتب بسیار بیشتر از شهرهاست.


مظاهری با اشاره به فعالیت ستاد کانون‌های مساجد استان به عنوان دبیر مشورتی منطقه هفت کشور، تصریح کرد: ستاد کانون‌های مساجد استان در بین نهادهای فرهنگی عناوین و جایگاه‌های خوبی را کسب کرده است از جمله اینکه در نخستین رویداد ملی فهما، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان توانستند رتبه اول کشور را در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) کسب کند، در دومین رویداد نیز بعد از استان قم رتبه دوم را در طرح ایران قوی کسب کردند، ضمن اینکه سال گذشته نیز استان ما به دلیل فعالیت‌های پررنگ و قوی به‌عنوان نامزد پایتخت فرهنگی و هنری مساجد در کنار استان‌های قم، خراسان رضوی، گلستان و اردبیل معرفی شد.


مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بیان کرد: در طی این سه سال از برگزاری رویداد فهما، کسب رتبه اول در رواق نمایش از سوی کانون انصارالمهدی گوجان، رتبه دوم کشور از سوی گروه سرود نسیم صبای لردگان و ۱۴ رتبه کشوری دیگر از دیگر افتخارات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند.


مظاهری تصریح کرد: ستاد کانون‌های مساجد استان به‌عنوان دبیر دهه کرامت و مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر فعالیت‌های خوبی انجام داده است؛ همچنین ما به‌عنوان تنها استان محروم هستیم که در تمامی مناطق محروم و صعب‌العبور استان طی ۱۵ مرحله توزیع گوشت نذری توسط کانون‌های مساجد و با همکاری برنامه سمت خدا و مؤسسه حضرت خدیجه(س) توزیع شده است. طرح اطعام غدیر با پیوست فرهنگی نیز با همکاری این برنامه تلویزیونی فقط در استان ما اجرا شد که طی آن، هشت هزار پُرس غذای گرم در منطقه بازفت توزیع شد.


وی برگزاری سلسله گفتمان‌های نماز با عنوان شیوه‌های دعوت نوجوانان به نماز به‌صورت هفتگی و در دو کانون فرهنگی هنری مسجد را موفق ارزیابی کرد و توضیح داد: این برنامه که با مشارکت ستاد اقامه نماز استان آغاز شده با پیوستگی و خروجی خوب در حال اجراست. امسال همچنین برای نخستین بار، شش کانون فرهنگی هنری مساجد استان در نمایشگاه اسوه سپاه و بسیج محلات حضور داشت که توانمندی‌ها و فعالیت‌های خود را به نمایش گذاشتند.


مظاهری به تشکیل هیئت شهدای گمنام کانون‌های مساجد و اجرای نخستین برنامه این هیئت از سوی کانون شهید چمران مسجد و حسینیه اعظم شهرکرد در تپه نورالشهدا اشاره و بیان کرد: با توجه به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر معرفی دفاع مقدس به نسل جدید، این هیئت شهدایی ماه گذشته تشکیل شد که کارویژه‌های متنوع و متعددی را در سطح تعریف و اجرایی می‌کند.


وی در ادامه اظهار کرد: اعداد و ارقام و تخصیص اعتبارات و تجهیزات به کانون‌های مساجد بسیار ناچیز است و رقمی که دست ما را می‌گیرد بسیار ضعیف بوده و این گلایه را داریم که نگاه حمایتی به مساجد باید ویژه باشد.


مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان عدم برون‌سپاری واقعی برنامه‌ها از سوی دستگاه‌ها به جوانان و نوجوانان مسجدی را دیگر مشکل کانون‌های مساجد عنوان کرد و توضیح داد: جوانان اگر میدان‌دار باشند می‌توانند با تقلیل هزینه‌ها کارهای خوبی را پیش ببرند و از آنجا که مسجد فی‌نفسه تربیت‌کننده و تعالی‌بخش است، سپردن امور و برنامه‌ها به بچه‌های مسجد طبعاً منشأ خیرات خواهد بود.


مظاهری بیان کرد: تعدد نهادهای متولی مسجد را نباید به دیده تهدید نگاه کرد بلکه تعدد نهادها اگر موجب تکثر فعالیت‌ها شود رشد و ارتقا در ساحت فرهنگ و هنر مسجد نیز تحقق می‌یابد.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان توجه رسانه‌ها به فعالیت‌های این کانون‌ها را یکی از انتظارات در جهت دیده شدن و تشویق و ترغیب این مجموعه‌ها دانست و افزود: این امر سبب ایجاد انگیزه در فعالان کاتون‌ها می‌شود؛ همچنین انتظار می‌رود که مدل حکمرانی فرهنگی مردمی از مسیر مسجد اتفاق بیفتد و هر گونه حمایت مادی و معنوی مردم و مسئولان که در جهت باز بودن و رونق مساجد باشد، قطعاً موضوعیت دارد و بجاست.


مظاهری در پاسخ به این پرسش که آیا تعدد فعالیت‌ها از سوی مجموعه‌های مختلف فعال در مساجد می‌تواند سودمند و بدون آسیب باشد؟ گفت: اگر هر نهادی با توجه به رویکردها و ظرفیت و تخصص خود به کار بپردازد، اتفاقاً این تکثر نهادها و برنامه‌ها سبب رشد می‌شود؛ کانون‌های مساجد تمرکز خود را بر کارویژه‌های سرود، نمایش، مباحث قرآنی و شهدایی قرار داده و به فعالیت می‌پردازد و اگر این برنامه‌ها در پیوند و هماهنگی با دیگر فعالیت‌های مسجد پیش برود و هر بخش نیز اگر رسالتش را در حیطه تخصص خود به خوبی انجام دهد، قطعاً هم‌افزایی اتفاق می‌افتد.