کانون‌های مساجد برای نسل مطالبه‌گر برنامه دارند/ اجرای بچه مسجدی‌های چهارمحال و بختیاری در عراق
کانون‌هاي مساجد براي نسل مطالبه‌گر برنامه دارند/ اجراي بچه مسجدي‌هاي چهارمحال و بختياري در عراق
در گفتگوی مدیر ستاد فهما با خبرگزاری فارس عنوان شد

کانون‌های مساجد برای نسل مطالبه‌گر برنامه دارند/ اجرای بچه مسجدی‌های چهارمحال و بختیاری در عراق

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرگزاري فارس گفت: با ايجاد بستري با نگاه تحولي در مساجد تلاش مي‌کنيم نوجوانان و جوانان مطالبات و خواسته‌هاي خود را خارج از مساجد جست‌وجو نکنند
شناسه خبر : 41432 تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۵۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان چهارمحال و بختیاری، محمدرضا مظاهری با حضور در دفتر خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری ضمن گرامیداشت سالروز بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به تشریح برنامه‌ها، فعالیت‌ها، طرح‌ها و رویکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پرداخت.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سند بالادستی و چراغ راه است، گفت: از صدر اسلام تا کنون مساجد محل ارائه ارز‌ش‌های دینی‌ و مکتبی بوده است.


مظاهری با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای شبکه‌سازی و ظرفیت‌سازی‌ست، بیان کرد: شبکه بچه‌های مسجد شبکه عظیم مردمی‌ست که بی‌ادعا در صحنه نقش‌آفرینی می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: پیرو نگاه تحولی که در حال حاضر در حوزه مساجد وجود دارد، به مساجد به عنوان مبدأ تحولات، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نگاه می‌شود و ریل‌گذاری‌ها باید از دل مسجد اتفاق بیفتد.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با بیان اینکه در حوزه مساجد باید به دنبال جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی باشیم، توضیح داد: باید مدل حکمرانی را از طریق حلقه‌های میانی و تشکل‌ها به مساجد بسپاریم زیرا در این صورت مساجد عدالت‌خواه و مطالبه‌گر خواهند بود و موجبات ارتقای فرهنگ عمومی را فراهم و بستری برای حضور نسل جوان و بروز استعدادهای خلاقانه ایجاد می‌کند.


مسجد می‌تواند محل تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌ باشد


مظاهری با اشاره به اینکه باید بستری با نگاه تحولی در مساجد ایجاد شود تا نوجوانان و جوانان مطالبات و خواسته‌های خود را خارج از مساجد جست‌وجو نکنند، اظهار کرد: این نگاه به حوزه مساجد می‌تواند جرقه‌ای برای تبدیل مسجد از محلی صرفا برای عبادت به محلی برای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها باشد.


وی با اشاره به فعالیت ۴۵۴ کانون فرهنگی هنری در سطح استان، ۱۶۷ کتابخانه مخزن‌دار و باز در مساجد و سه خانه دیجیتال در حوزه کار رسانه‌ای، افزود: خبرگزاری شبستان با پوشش اخبار فرهنگ، هنر، دین و مسجد، پایگاه اطلاع‌رسانی «فهما» با پوشش فعالیت‌های مسجدمحور و بچه‌های مسجد که در بدنه کانون‌ها حضور دارند، از دیگر ظرفیت‌های کانون‌ها هستند.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ضمن تشریح جایگاه ستاد استان در سطح ملی، بیان داشت: در ۳ دوره رویداد فهما، رتبه اول کشوری در حوزه ارتقای فعالیت‌های قرآن و عترت دوره اول، رتبه دوم در طرح ایران قوی در دوره دوم و افتخار معرفی به‌عنوان یکی از ۵ استان کاندیدای پایتخت فهما به استان چهارمحال و بختیاری تعلق گرفت.


 
مظاهری با اشاره به اینکه برنامه‌های کانون در قالب سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و ۱۲ رواق ذیل این شبستان‌ها در حال اجراست، گفت: هم‌اکنون ۱۹۳ کانون در نقاط شهری و ۲۵۹ کانون در نقاط روستایی در حال فعالیت هستند که ۷۹ درصد از کانون‌ها در مناطق عشایری و روستایی بوده و عمده فعالیت‌ها نیز در این کانون‌هاست.


وی مطرح کرد: رتبه اول در رواق نمایش توسط کانون انصارالمهدی گوجان و رتبه دوم کشور توسط گروه سرود نسیم صبای لردگان کسب و ۱۴ کانون دیگر به‌عنوان کانون‌های شایسته تقدیر معرفی شدند.


برتری چهارمحال و بختیاری در جذب خیرین


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ضمن اشاره به کسب رتبه اول شبکه رابطین کشور توسط این ستاد افزود: چهارمحال و بختیاری مجری طرح قرآنی «سمت خدا» و تنها استانی بود که از ابتدای شیوع کرونا در این استان ۱۵ مرحله بسته‌ گوشت متبرک توزیع شد که هر محموله شامل یک‌هزار و ۲۰۰ بسته گوشت گرم بود.


مظاهری ادامه داد: همچنین طرح اطعام غدیر از سوی برنامه «سمت خدا» در منطقه بازفت با توزیع ۸ هزار پرس غذای گرم به همراه پیوست فرهنگی تنها در این استان اجرا شد.


وی بیان کرد: سال گذشته چهارمحال و بختیاری به‌عنوان استان برتر در حوزه اطلاع‌رسانی و جذب خیرین معرفی شده و نشان خادمی این برنامه نیز به این استان تعلق گرفته است.


اجرای گروه نمایش و سرود چهارمحال و بختیاری در کشور عراق در ایام اربعین


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اعزام گروه نمایش انصارالمهدی گوجان و گروه سرود نسیم صبای لردگان به عراق را از دیگر فعالیت‌های کانون عنوان کرد و افزود: این گروه‌ها در کربلا، نجف و کاظمین در مواکب و طول مسیر به اجرای برنامه پرداختند که در سطح ملی و بین‌المللی بازخورد خوبی داشت.


مظاهری، برگزاری سلسله گفتمان‌های نماز ویژه‌ مادران اعضای کانون‌ها با همکاری ستاد اقامه نماز با عنوان شیوه‌های دعوت نوجوانان به نماز به‌صورت هفتگی، اجرای طرح اوقات فراغت تابستانی، برگزاری نشست هم‌اندیشی با ائمه جمعه، فرمانداران و ارکان مساجد و تشکیل اولین هیئت شهدای گمنام کانون‌های مساجد و اجرای نخستین برنامه این هیئت از سوی کانون فرهنگی هنری شهید چمران مسجد و حسینیه اعظم شهرکرد در تپه نورالشهدا را از جمله فعالیت‌های کانون‌ها عنوان کرد.


وی کمرنگ شدن حضور نسل جوان را یکی از چالش‌های حال حاضر دانست و با بیان اینکه برخی فعالیت‌های کانون‌ها و مساجد در رسانه‌ها به‌خوبی منعکس نشده است، اظهار داشت: در حوزه سواد رسانه، برنامه‌ای تحت عنوان «هر مسجد، یک خبرنگار» در چند مسجد برگزار شد و ادامه این طرح در دستور کار است.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان عنوان کرد: در حوزه تربیتی، کادرسازی و نخبه‌پروری در قالب طرح جامع ارتقای نخبگان کانونی فعالیت‌هایی صورت گرفته و در حوزه آموزش تخصصی با رویکرد اقتصاد فرهنگ و هنر در قالب گروه‌های نمایش و سرو‌د، در گام اول ۱۵ گروه نمایش و ۱۵ گروه سرود در حال آموزش هستند.


مظاهری ادامه داد: در گام دوم در نظر داریم هر مسجد یک گروه سرود و یک گروه نمایش فعال داشته باشد.


وی ضمن تاکید بر حمایت از کارآفرینی خلاق فرهنگی، اظهار کرد: در بحث برون‌سپاری فعالیت‌ها و میدان دادن به جوانان، صفر تا صد کارها به کانون‌ها سپرده شده که این موضوع یکی از مولفه‌های کادرسازی‌ست.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بر ضرورت رعایت عدالت فرهنگی در سطح کانون‌های مساجد تاکید کرد و گفت: ساختار برخی از مساجد به لحاظ فیزیکی و اجرایی دچار چالش است.


 
حمایت ضعیف مسئولان و عدم تامین اعتبار از چالش‌های مساجد است

 

مظاهری، کمبود امام جماعت، هم‌پوشانی فعالیت‌ها، عدم همراهی هیأت امنای برخی مساجد و نگاه حمایتی بسیار ضعیف مسئولان به مساجد را از جمله چالش‌های مساجد و کانون‌ها عنوان کرد.


وی با بیان اینکه کمبود اعتبارات یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست، بیان کرد: اعتبار بخش تعمیر و تجهیز کانون‌ها ۱۰۰ میلیون تومان برای هر شهرستان است که سال گذشته در مجموع به تمامی شهرستان‌ها ۲۰۰ میلیون تومان تعلق گرفت.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یادآور شد: دیده شدن فعالیت‌های مسجدمحور و کانونی و به‌کارگیری نیروهای خلاق و بااستعداد مساجد در حوزه‌های مختلف ضروری‌ست.