«مسجد الاقصی»؛ کلیدواژه پرتکرار آرمان فلسطین
«مسجد الاقصي»؛ کليدواژه پرتکرار آرمان فلسطين

«مسجد الاقصی»؛ کلیدواژه پرتکرار آرمان فلسطین

حجت الاسلام حجت پناه با تأکيد بر اينکه مسئله فلسطين و مفهوم مسجد در هم گره خورده است، گفت: دعواي بزرگ و اصلي صهيونيست‌ها با مسلمانان بر سر مسجد الاقصي است و اينکه مي‌بينيم دشمنان ما خبيث‌ترين و درنده‌ترين افراد را براي از بين بردن مسجد الاقصي مأمور کرده‌اند، نشان مي‌دهد که جايگاه مسجد را خوب درک کرده‌اند
شناسه خبر : 52511 تاریخ انتشار : ۱ آبان ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۱۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌‌پناه، مدیر ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اعلام انزجار و تسلیت وقایع و کشتارهای اخیر ملت مظلوم و بی‌پناه فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و با اشاره به اینکه قرآن، اهل‌بیت(ع) و مسجد معجزات پیامبر گرامی اسلام(ص) هستند، اظهار کرد: مسجد محلی است که تمدن اسلام در آن شکل گرفته و همچنان شکل می‌گیرد و ادامه داد؛ مسجد ریشه اتفاقات بزرگ است همچنان که در صدر اسلام وقتی این پرسش مطرح شد که کدام اتفاق مبدأ تاریخ اسلام قرار گیرد، امیرالمؤمنین(ع) پیشنهاد دادند که هجرت از مکه به مدینه را مبدأ تاریخ هجری قرار دهیم که برابر تاریخ احداث مسجدالنبی است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری با ذکر اینکه پیامبر(ص) به محض ورود به مدینه احداث مسجدالنبی را پایه گذاشتند، ادامه داد: ایشان به جای آنکه مانند همه حاکمان عالم بنای احداث کاخ و قصر نهند، مسجد یعنی محل سجده و عبادت را احداث کردند. در مسجد امام جماعت در محراب قرار می‌گیرد پیداست که مسلمان پیوسته در حال مبارزه است، در مسجد همچنین محل استقرار امام جماعت باید پایین‌تر از مأمومین باشد و پیداست که در اسلام، هر چه از حیث معنوی و اجتماعی مقام انسان بالاتر باشد، در برابر خدا متواضع‌تر است.

 

وی افزود: اینها تماماً گزاره‌هایی هستند که هر جا به انحراف رفتند، انسان‌ها دچار آسیب و گرفتار ظلم شدند و مسیری را که پیامبر(ص) با این ظرافت آغاز کردند هر جا به انحراف رفت، کل جامعه نابود شد.

 

حجت الاسلام حجت پناه با استناد به خطبه ۱۶ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع)، گفت: حضرت می‌فرمایند: «اَلَیمینُ وَ الشَّمالُ مَضَلَّة وَ الطَّریقُ الْوُسْطى هِىَ الْجادَّةُ»، یعنی انحراف به راست و چپ سبب گمراهى و ضلالت بوده و راه میانه و مستقیم، جاده وسیع الهى است. درواقع حضرت، مردم را به پیمودن راه راست و دورى گزیدن از طرق انحرافى و افراط و تفریط توصیه می‌کنند و قائلند که اسلام راه وسط و مسیر درست است که پیامبر خدا(ص) نیز همین مسیر را طی کرده‌اند.

 

وی با اشاره به فراز قرآنی «كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» از آیه ۷۱ سوره مبارکه اسراء، توضیح داد: بر طبق این آیه شریفه، تقسيم‌بندى مردم در قيامت، براساس رهبرانشان خواهد بود و امام به هر طریقی که قدم بگذارد امت او نیز دنباله‌رو خواهد بود، همچنان که به تصریح آیه يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ (هود/۹۸)، فرعون پیروان خود را در قیامت پیشوایی کند و آنها را (با خود) به آتش دوزخ در افکند.

 

پیوند مسئله فلسطین با مسجد


مدیر ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه مسئله فلسطین و مفهوم مسجد در هم گره خورده است، بیان کرد: دعوای بزرگ و اصلی صهیونیست‌ها با مسلمانان بر سر مسجد الاقصی است که به تعبیر قرآن در آیه آغازین سوره مبارکه اسراء، خداوند در شب معراج پیامبرش را از مسجدالحرام در مکه معظمه به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس سوق داد و از آنجا به معراج رفت.

 

وی با تأکید بر اینکه امروز دشمن ارزش مسجد را بیش از خود مسلمانان مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: دشمنان با همه قوا با مسجد دشمنی می‌کنند پیداست که به جایگاه مسجد پی برده و اهمیت آن را می‌دانند، این در حالیست که برخی مسلمانان هنوز جایگاه و اهمیت مسجد را درک نکرده‌اند. امروز مسجد اگر مورد غفلت قرار گیرد به همان مهجوریت قرآن دچار خواهد شد و نفرین خدا و رسولش دامنگیر مسلمانان می‌شود.

 

حجت الاسلام حجت پناه با بیان اینکه مسجد هم حیات دارد و هم حیات‌بخش جامعه اسلامی است، افزود: اینکه می‌بینیم دشمنان ما خبیث‌ترین و درنده‌ترین افراد را برای از بین بردن مسجد الاقصی مأمور کرده‌اند، نشان می‌دهد که جایگاه مسجد را خوب درک کرده‌اند و می‌دانند که مسجد محور و خاستگاه تمام اتفاقات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، معنوی و همه ساحت‌ها است و اگر بتوانند این مرکز پرورش نیرو و خاستگاه اتفاقات بزرگ و حیاتی را از بین ببرند، گویی کل اسلام را از بین برده‌اند.

 

وی بیان کرد: انسان‌های نژادپرست، بی‌رحم، درنده‌خو و کودک‌کش که حتی به بیمارستان‌ها و مراکز بین‌المللی پناهجویان رحم نمی‌کنند، نه به جنگ ساکنان فلسطین بلکه به جنگ تمدن این سرزمین آمده‌اند و جنگ را از این منطقه آغاز کردند اما هدفشان توسعه تا فرات بود که این خواب برایشان پریشان شده است.

 

نابودی تمدن اسلامی؛ هدف صهیونیسم


مدیر ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: امروز میدان در دست حماس است و کار را با قدرت آغاز کرده و ادامه می‌دهد، مردم نیز با تمام وجود مقاومت می‌کنند. بزرگمرد کوچکی در غزه را می‌بینیم که آن‌قدر آماده شهادت است که در لحظات پایانی حیات خواهر کوچکش، شهادتین را به او تلقین می‌کند و این نشان می‌دهد که کودکان این سوی قائله آماده شهادتند اما مردان و نظامیان آن سو حتی از یک زخم کوچک هم هراس دارند.


وی به جنگ نابرابر مردم فلسطین و اسرائیل اشاره کرد و توضیح داد: این جنگ اگرچه در دنیا نابرابر است اما از حیث معنوی می‌بینیم که قدرت، اراده، نیت و انگیزه‌ای که در وجود فلسطینیان موج می‌زند و اینها درواقع پیروز میدان هستند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای نابودی مسجد الاقصی، بیان کرد: آنان اما از هشدار الهی در آیه ۱۱۴ از سوره مبارکه بقره «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» غافل هستند و  قرآن می‌گوید: چنین گروه را نشاید که در مساجد مسلمین در آیند جز آنکه (بر خود) ترسان باشند، این گروه را در دنیا ذلت و خواری نصیب است و در آخرت عذابی بزرگ.

 

وی با تأکید بر اینکه مسلمانان باید آباد کننده مساجد باشند، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید من اجازه نمی‌دهم مشرکان مساجد را آباد کنند: «مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ ۚ أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ» (توبه/۱۷)، مشرکان کسانی هستند که اعمالشان نابود خواهد شد و در آتش دوزخ جاوید معذب خواهند بود. تمام تلاش‌هایی که طواغیت عالم در طول تاریخ از دو هزار سال قبل از میلاد در مصر شروع کردند، می‌خواستند خود را جای خدا قرار دادند و ظلم کردند، بناهایی ساختند که ماندگار شود اما می‌بینیم که تبدیل به موزه‌ها شدند و مردم برای عبرت‌گیری و سرگرمی به آنجا می‌روند.

 

حجت الاسلام حجت پناه افزود: حرم امامان بزرگوار ما اما همواره محل تکریم و بزرگداشت هستند و پیامبر گرامی اسلام(ص) به‌عنوان اسوه حسنه از جانب خداوند معرفی شدند. طواغیت می‌خواستند یاد خدا از اذهان و قلوب محو کنند اما بر طبق آیه چهارم از سوره مبارکه ممتحنه، هم انبيا الگو هستند و هم پيروان و تربيت‌شدگان آن بزرگواران و گذشت زمان، نقش الگوهاى دينى و معنوى را كم رنگ نمى‌كند.

 

چه کسانی اجازه آباد کردن مسجد را دارند


وی با استناد به آیه ۱۸ از سوره مبارکه توبه، بیان کرد: خداوند تنها به مؤمنان که برپادارنده نماز و پرداختن کننده زکات هستند اجازه آباد کردن مسجد را داده است و از غیر خدا نمی‌ترسند. در آیه بعدی هم تأکید دارد آنان که اهل جهاد و شجاعت هستند و از غیر خدا ترسی به دل راه نمی‌دهند، بر آنانی که اهل ایمانند، صلاحیت و برتری در تعمیر و آبادانی مسجد دارند زیرا طبق نص صریح قرآن در آیه ۲۰ از سوره توبه، «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ» یعنی آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: محراب مهم‌ترین نقطه مسجد است که از واژه حرب یعنی جنگ گرفته شده که هم جنگ با هوای نفس و شیطان درون و هم جنگ با طواغیت و شیاطین بیرونی را شامل می‌شود. اولین خروجی نماز، جنگ با شیطان است به‌ویژه شیطان بزرگ یعنی آمریکا است که امروز زنجیر سگ هار خود را باز کرده و او را حمایت می‌کند تا بیش از گذشته علیه مردم مظلوم و بی‌پناه درنده‌خویی و جنایت کند و این شیطان بزرگ، سرمایه‌گذاری خود را به نتیجه برساند.

 

وی با تأکید بر اینکه امروز بچه‌های مسجد پیش‌قراول نبرد و جهاد هستند، بیان کرد: مسجدی‌‌ها و تربیت‌یافتگان این مکان مقدس کمترین هزینه را به حکومت و جامعه اسلامی وارد نمی‌کنند اما بیشترین هزینه را با جان و مال و آبروی خود می‌پردازند. این در حالیست که بیشترین هزینه‌ها برای چهره‌ها پرداخته می‌شود اما خیلی از آنها خلاف جریان در حرکت هستند.

حجت الاسلام حجت پناه ادامه داد: امروز می‌بینیم هر کسی به حمایت از مظلوم بر می‌خیزد، حرف انقلاب‌ اسلامی را می‌زند یا یادی از ارزش‌ها و آرمان‌ها می‌کند، کفتارها به جانش می‌افتند و این مسجدی‌ها در معرض هجمه‌ها از نیش زبان گرفته تا سوء قصد به سلامتشان قرار می‌گیرند. امروز دشمنی دشمن با مسجد و مسجدی‌هاست و افرادی هم که مقابل دشمن می‌ایستند تربیت‌یافتگان مساجد هستند و سنگر مسجد را به هر قیمتی حفظ می‌کنند.

وی در پایان گفت: امروز تک‌تک ما وظیفه داریم نگذاریم مسجدها خالی بمانند بلکه باید آنها را رونق بدهیم و افتخار کنیم که خادم مسجد هستیم زیرا بر طبق آیه ۱۲۵ از سوره مبارکه بقره، «وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ»، ابراهیم خلیل و پدر همه ملت‌ها، به دستور خدا به مدال پرافتخار خادمی مسجد نائل شد. به امید روزی که نماز شکر را با اقتدا به منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) در مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان به پا داریم