دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شود
دبيرخانه دائمي نمايشگاه قرآن چهارمحال‌وبختياري تشکيل شود

دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شود

ميهمانان حاضر در ميزگرد «بررسي نقاط ضعف و قوت بيست‌ويکمين نمايشگاه قرآن کريم چهارمحال‌وبختياري» با بيان اينکه برنامه‌ريزي و هماهنگي برگزاري نمايشگاه قرآن استان بايد در طول سال انجام گيرد، بر تشکيل دبيرخانه دائمي نمايشگاه قرآن استان تأکيد کردند
شناسه خبر : 61448 تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۳:۰۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری، میزگرد «بررسی نقاط ضعف و قوت بیست‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری» در خبرگزاری ایکنای چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.

 

بیست‌ویکمین نمایشگاه قرآن استان چهارمحال‌و‌بختیاری در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان برای نخستین‌بار به‌صورت کاملاً مردمی و به‌همت خادمان مردمی قرآن کریم به مدت چهار روز پذیرای عموم مردم و علاقه‌مندان بود. این رویداد قرآنی که با همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و خادمیاران کانون‌های خدمت رضوی استان برگزار شد، با ساختار و فرآیندی متفاوت از سال‌های قبل طرحی نو را در تاریخ نمایشگاه‌های قرآن بنا نهاد 


از آنجا که این برنامه قرآنی برای نخستین‌بار با شکل و محتوایی جدید و توسط مجموعه‌های مردمی اجرا شد، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری با دعوت از عوامل برپایی نمایشگاه قرآن و برخی مسئولان و کارشناسان فرهنگی میزبان میزگرد «بررسی نقاط ضعف و قوت بیست‌ویکمین نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری» بود. در این نشست مفصل و پربار، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان، آسیه ارزانی، مدیر بیست‌ویکمین نمایشگاه قرآن استان، سیدحسین نژادحسینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان، اصغر امیدی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری و محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان حضور داشتند. بخش اول این میزگرد قرآنی تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.


شکل‌گیری کار میدانی و جمعی برای نمایشگاه قرآن


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در این نشست با اشاره به اینکه این دبیرخانه بسیار دیرتر از موعد یعنی ۲ هفته مانده به آغاز نمایشگاه قرآن استان مسئولیت برگزاری آن‌را پذیرفت، اظهار کرد: نخستین جلسه هماهنگی این رویداد در پنجم فروردین‌ماه برگزار شد و با سرعت بسیاری با کمک‎ گرفتن از ستاد کانون‌های مساجد کشور طراحی‌ها و شیوه و شکل برپایی نمایشگاه را ایده گرفتیم و حقیقتاً یک کار میدانی واقعی شکل گرفت یعنی هم‌زمان که ایده طراحی می‌شد دست به اجرا می‌زدیم تا بتوانیم کار را در همه ابعاد هم‌زمان پیش ببریم و از آب در بیاوریم. 

 

وی با ذکر اینکه به لطف خدا و مدد قرآن کریم و برکت یاری مردم، این کار به‌خوبی پیش رفت، ادامه داد: خادمیاران کانون خدمت رضوی خالصانه پای کار آمدند و تعدد و تردد آنان در ایام برپایی نمایشگاه با لباس خاص خادمیاری کاملاً چشم‌نواز بود؛ همچنین عده‌ای هر چند اندک از فعالان کانون‌های مساجد با جان و دل پای کار آمدند.


حجت‌پناه با اشاره به اقدام ایکنا برای برگزاری میزگرد آسیب‌شناسی نمایشگاه قرآن استان، گفت: پیداست که فضای نمایشگاه توانسته است نظرها را جلب کند که ضرورت برگزاری این نشست از جانب خبرنگاران ایکنا حس شده است. در تمام صحبت‌های ناظر به نمایشگاه قرآن استان چه کارهایی که انجام شد و چه مواردی که جا داشت انجام شود، ردپای ایکنا را دیدم که هم مفید بوده و هم می‌تواند در عرصه‌های جدید نقش‌آفرین باشد. ما از این نشست بررسی و جمع‌بندی استقبال می‌کنیم و در مقام توجیه هم نیستیم بلکه در مقام توضیح و با نگاه رو به آینده تلاش داریم از طریق این نشست هم بیشتر یاد بگیریم و هم نکات و موارد را احصا کنیم تا اگر نمایشگاه بعدی را هم بر عهده گرفتیم، از این تجربه‌ها استفاده کنیم.


این حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه ما کارهای ناظر به نمایشگاه قرآن استان را به ۲ دسته تقسیم‌بندی کردیم، گفت: یک دسته کارهایی بودند که تصمیم داشتیم انجام دهیم و دوم، کارهایی که به فکرمان نرسید انجام دهیم. از بین کارهایی که تصمیم به انجامشان داشتیم در عملیاتی‌سازی تعدادی کار موفق و در تعدادی دیگر ناموفق بودیم. 


چرایی ضرورت تشکیل دبیرخانه نمایشگاه قرآن 


حجت‌پناه با تصریح اینکه کانون‌های فرهنگی هنری  مساجد استان نسبت به نمایشگاه قرآن شأن اجرا را داشت و متولی اصلی این حرکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، گفت: پیشنهاد بنده این است که دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن استان در این اداره‌کل تشکیل شود یا اینکه یک اداره یا مجموعه این کار را بر عهده بگیرد، مثلاً ممکن است آموزش‌وپرورش اعلام کند که آمادگی بر عهده گرفتن برگزاری نمایشگاه را دارم. 


این فعال فرهنگی استان ادامه داد: اگر دبیرخانه نمایشگاه قرآن استان شکل بگیرد چند برکت به دنبال دارد با این توضیح که اولاً نمایشگاه درواقع حکم اختتامیه برخی طرح‌های قرآنی سال گذشته و افتتاحیه برخی طرح‌های قرآنی در سال جدید را خواهد داشت. مثلاً فلان مؤسسه قرآنی که در طول سال منتهی به نمایشگاه برپایی کرسی تلاوت را داشته است، اختتامیه طرح خود را با تجلیل از قرآن‌آموزان در محل نمایشگاه برگزار می‌کند و چه جایی بهتر از این فضای پرنشاط و معنوی که هم مخاطبان مؤسسه به این فضا می‌آیند و بازدید را رونق می‌بخشند، هم الگویی برای سایر مؤسسات خواهد بود و هم چه بسا مخاطبان جدید تشویق و جذب مؤسسه شوند. 


حجت‌پناه ادامه داد: اگر دبیرخانه نمایشگاه قرآن استان شکل بگیرد، بستر ظهور و بروز فعالیت‌های قرآنی که در طول سال شکل می‌گیرد، فراهم خواهد شد.  برای نمونه آموزش‌وپرورش که به مدد چهره‌های جدید در عرصه مدیریت به‌ویژه در حوزه فرهنگی و قرآنی اتفاقات خوب و جدیدی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی رقم می‌زند در نمایشگاه قرآن مجال معرفی و ارائه این اقدامات را پیدا می‌کند. لذا با این نگاه می‌توان یک نمایشگاه تمام‌عیار از ظرفیت‌های قرآنی استان را به منصه ظهور در آورد.


برنامه‌ریزی برای نمایشگاه در طول سال انجام گیرد 


وی بیان کرد: در دبیرخانه نمایشگاه قرآن می‌توان ایده‌های مختلف را پیاده‌سازی کرد، چهره‌های شاخص را احصا و با نمایشگاه همراه کرد. ما ظرفیت‌ها و چهره‌های قرآنی در استان داریم که باید جریان قرآنی استان را شکل دهند و لازمه این مهم آن است که در طول سال دیده شوند یعنی مسئولان به سراغشان بروند و دلجویی کنند. اگر این اتفاق شکل بگیرد طبعاً آنها در بزنگاه‌هایی مثل نمایشگاه قرآن همراهی و همکاری خواهند کرد و آثار و خدمات خود را برای عرضه به نمایشگاه می‌آورند. اینکه بی‌مقدمه بعد از سال‌ها سراغی از آنها بگیریم و به نمایشگاه دعوت کنیم طبیعی است که شاید همراهی نکنند لذا دبیرخانه در طول سال باید به سراغ این چهره‌ها و فعالان برود.


حجت الاسلام حجت‌پناه با تأکید بر اینکه همه چهره‌ها و فعالان قرآنی باید دیده شوند و انصاف نیست که حتی یکی از آنها از قلم بیفتد، گفت: همین موضوع باعث شد که سراغ چهره‌های قرآنی برای دعوت به حضور در نمایشگاه نرویم زیرا بیم آن می‌رفت که دعوت از این یا آن چهره باعث شود برخی‌ها از قلم بیفتند و این از انصاف دور است؛ نکته مهم دیگر این است که ابتدا باید تعریفی از چهره و فعال قرآنی داشته باشیم مثلاً کسی که شاید مربی قرآن نیست اما منزلش را برای فعالیت‌های قرآنی وقف می‌کند قطعاً یک چهره فعال قرآنی محسوب می‌شود که باید دیده شود. 


دبیر کانون‌های خدمت رضوی با تأکید بر اینکه شاکله اصلی نمایشگاه قرآن استان در طول سال باید ترسیم و تشکیل شود، توضیح داد: طول سال فرصت خوبی است که تمامی هماهنگی‌های لازم برای جمع‌آوری محتوای غنی برای نمایشگاه قرآن انجام گیرد و طبیعی است که در چند هفته مانده به نمایشگاه نمی‌توان همه این هماهنگی‌ها را به سرانجام رساند. 

 

کار مردمی بابرکت است


حجت الاسلام حجت‌پناه با تأکید بر برگزاری نمایشگاه قرآن به‌صورت مردمی و با بیان اینکه مردم همیشه پای کار هستند، توضیح داد: در جریان فراهم کردن تمهیدات این نمایشگاه تا آنجا که می‌شد کار را مردمی پیش بردیم اگرچه این رویکرد زمان‌بر و در اندک زمانی که در اختیار داشتیم حقیقتاً دشوار بود. اگر پول داشتیم این روحیه هیچ‌گاه شکل نمی‌گرفت بنابراین خدا را شکر می‌گویم که پول نداشتیم و همه موارد به‌صورت رایگان و به همت مردم پیش رفت و انجام شد.


دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان اضافه کرد: تجربه نمایشگاه بار دیگر یادآوری کرد که اگر مردم احساس کنند کار متعلق به خودشان است هر کسی هر آنچه در توان دارد برای پیشبرد کار انجام می‌دهد و امکانات را به میدان می‌آورد بدون آنکه چشم‌داشت و توقعی داشته باشد. تمامی نیروهای مردمی که پای کار آمدند به عشق قرآن و حضرت ثامن‌الائمه امام رضا(علیه السلام) و با ارادت به اهل‌بیت(علیهم السلام) هر آنچه داشتند از وسیله نقلیه و امکانات و وقت و انرژی در طبق اخلاص گذاشتند. ما نیروهایی از کانون‌های مساجد روستایی یا مناطق آسیب‌پذیر شهر داشتیم که به برکت قرآن در این فضای معنوی حضور می‌یافتند.


وی با اشاره به اینکه با تمام ادارات و نهادها مکاتبه و برای حضور در نمایشگاه قرآن استان دعوت شد، افزود: ما از آنها خواستیم که در این بستر که فراهم است حضور پیدا کنند اگرچه باز هم تأکید می‌کنم که دیر برای این نمایشگاه اقدام شد. 


حجت الاسلام حجت‌پناه با یادآوری برپایی نمایشگاه قرآن استان با رویکرد محتوایی، تصریح کرد: جای راوی یا راویان بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن خالی بود که این از جمله برنامه‌هایی بود که به علت کمبود نیرو اجرایی نشد، به‌نظرم چون نمایشگاه به‌صورت محتوایی برگزار شد جا داشت راویانی مأموریت توضیح در خصوص بخش‌های مختلف نمایشگاه برای بازدیدکنندگان داشته باشند. برای نمونه آثار و تابلوهای هنری اگر برای بیننده روایت نشود شاید مفهوم آنچنانی نداشته باشد و بنابراین جای خالی راوی حس می‌شد. در بخش عرضه قرآن‌های متنوع و محصولات قرآنی نیز نقص وجود داشت که باید رفع شود. 


وی با بیان اینکه قرآن خواص‌پسند و عوام‌فهم است، توضیح داد: تمام این بحث و گفت‌وگوها نکاتی هستند که برای نمایشگاه بعدی می‌تواند مورد دقت و توجه قرار بگیرد، ما برای همه اقشار و سطوح مخاطبان باید برنامه داشته باشیم اگرچه در برخی ساحت‌ها باید کارها و خدمات تخصصی به مخاطبان ارائه شود. در این نمایشگاه برخی رواق‌ها از جمله رواق علم جا داشت فعال باشند که امیدواریم در نمایشگاه بعدی به این موارد توجه شود.

 

رویکرد فرهنگ و ارشاد در واسپاری برنامه‌ها 


در ادامه، سیدحسین نژادحسینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه از یک ماه پیش از عید جلسات هماهنگی نمایشگاه قرآن در این اداره‌کل آغاز شد، اظهار کرد: در بدو امر فراخوان دعوت به همکاری مؤسسات قرآنی برای برگزاری نمایشگاه منتشر شد که متأسفانه هیچ مؤسسه‌ای اعلام آمادگی نکرد؛ فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی معمولاً نقش حمایت، هدایت و نظارت را بر عهده دارد و اجرا را به مؤسسات و مجموعه‌های مردمی واسپاری می‌کند.


وی ادامه داد: امسال برگزاری نمایشگاه قرآن استان را ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پذیرفت که جای قدردانی دارد؛ اعتبار ملی که به این نمایشگاه اختصاص یافت ۸۰۰ میلیون ریال بود که در اسفندماه از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک شد. اختصاص مکان برگزاری نمایشگاه در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد و نیز تأمین برخی زیرساخت‌ها نظیر اسپیس‌ها به‌صورت رایگان انجام شد که واقعاً کمک کننده بود.


نژادحسینی با یادآوری اینکه عرضه و فروش محصولات بخش جدایی‌ناپذیر نمایشگاه قرآن است، تصریح کرد: اگرچه بخش محتوایی نمایشگاه بسیار اهمیت دارد اما باید پذیرفت کسی که به بازدید نمایشگاه سالانه قرآن می‌رود انتظار دارد محصولات و اقلام قرآنی را از این محل بتواند تهیه کند و باید بتوان محصولات متنوع و به‌روز کشور را در این عرصه به علاقه‌مندان عرضه کرد. البته متولیان برگزاری، رایزنی‌های لازم با قم برای آوردن محصولات انجام دادند اما تولیدکنندگان و ناشران به دلایلی نتوانستند حضور پیدا کنند. 


پیشنهاد دبیری نمایشگاه قرآن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان 


رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی و ترسیم شکل و محتوای نمایشگاه موضوعی است که در طول سال باید پیگیری و بررسی شود و یک نهاد بالادستی دبیری آن را بر عهده گیرد، توضیح داد: شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی بهترین مجموعه‌ای است که می‌تواند دبیری نمایشگاه قرآن استان را بر عهده بگیرد؛ این شورا در استان به‌عنوان یک مجموعه رسمی می‌تواند همه مجموعه‌ها را گرد هم آورد و دبیرخانه با قدرت شکل بگیرد. 


نژادحسینی ادامه داد: این شورا می‌تواند نه فقط نمایشگاه قرآن بلکه تمامی فعالیت‌های قرآنی استان را در دستور کار قرار بدهد، این استان جزو استان‌های پیش‌رو و پرچمدار تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در کشور بود که در سال ۹۶ نهایی شد و به تصویب معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز شورای فرهنگ عمومی کشور درآمد. اگر مفاد این سند در طول سال مورد توجه قرار بگیرد و شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان نیز در استان فعال شود، قطعاً کارهای قرآنی متعدد و اثرگذار در استان شکل خواهد گرفت. 


وی سطح‌بندی مخاطبان نمایشگاه قرآن را از دیگر نکات مهم ارزیابی کرد و گفت: امسال برنامه‌های خوبی برای کودکان و نوجوانان و نیز قشر دانش‌آموز پیش‌بینی شده بود اما جا داشت همه سطوح و لایه‌های جامعه و رده‌های سنی برنامه‌های متناسبی پیش‌بینی شود تا همه بتوانند استفاده کنند. 

 

همه دستگاه‌های اجرایی دعوت شدند 


نژادحسینی دعوت از همه دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه خدمات و معرفی فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: این دعوت همچنین برای جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه صورت گرفت اما متأسفانه برخی دوستان کم‌لطفی کردند و حتی در جلسه برنامه‌ریزی هم حضور نداشتند. جا داشت دستگاه‌ها لااقل برای ارائه گزارش عملکرد قرآنی در این نمایشگاه حضور داشته باشند، دانشگاه‌های استان قطعاً انتشارات و پایان‌نامه‌های با موضوعات قرآنی را کار می‌کنند که جا داشت در این نمایشگاه به منصه ظهور و بروز برسانند و به علاقه‌مندان و قرآن‌پژوهان معرفی کنند. 


نژادحسینی ادامه داد: همچنین جا داشت نمایشگاه قرآن استان در هر روز با محوریت یک یا چند شهرستان برگزار شود و ظرفیت‌های قرآنی شهرستان‌ها پای کار بیاید و برنامه‌های قرآنی نمایشگاه را قرآنیان شهرستان‌ها بر عهده بگیرند. طبعاً اگر زمان برنامه‌ریزی بیشتری وجود داشت این دست اقدامات با هماهنگی انجام می‌شد و بر غنای کار می‌افزود. 


غفلت از ظرفیت‌های قرآنی شهرستان‌ها 


رئیس دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این گلایه که چرا هر ساله این نهاد دیرهنگام نسبت به برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه اقدام می‌کند، بیان کرد: مقدمات کار و برنامه‌ریزی برای نمایشگاه امسال از اوایل اسفندماه سال گذشته آغاز شد اما هیچ مؤسسه‌ای اعلام آمادگی نداشت و در نهایت پنجم فروردین ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اجرای این رویداد را متقبل شد؛ ضمن اینکه اعتبارات ملی نمایشگاه قرآن در اسفندماه ابلاغ شد.


 عرضه خدمات تخصصی در نمایشگاه قرآن برای مخاطبان عام 


اصغر امیدی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری در این نشست با اشاره به اینکه با توجه به محتوامحور بودن نمایشگاه قرآن اما شاهد خدمات و محتوای عمومی برای مخاطبان تخصصی بودیم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد نمایشگاه قرآن باید بتواند خدمات تخصصی برای مخاطبان عمومی داشته باشد. مثلاً ما در این نمایشگاه غرفه اندازه‌گیری فشار و قند خون داشتیم اما غرفه‌ای برای بررسی سطح روخوانی و قرائت نداشتیم. 


وی با ذکر اینکه مخاطبان نمایشگاه قرآن معمولاً قرآنی هستند، ادامه داد: البته امسال دایره مخاطبان قدری گسترده‌تر شد که البته مجموعه افکارسنجی جهاددانشگاهی اعلام آمادگی می‌کند در خصوص جایگاه نمایشگاه قرآن در بین عامه مردم پژوهشی انجام دهد و مشخص شود که مردم چقدر با این رویداد قرآنی آشنایی دارند و مردم شهرکرد تا چه میزان از خدمات آن استفاده کردند. به‌نظرم اگر این رقم احصا شود چندان قابل توجه نخواهد بود و بسیاری از مردم حتی از برپایی این نمایشگاه مطلع نشدند زیرا در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی چندان قوی نبود. 


امیدی بیان کرد: برای عمومیت‌بخشی به نمایشگاه قرآن و گسترش دایره مخاطبان که اکثراً خاص و قرآنی هستند، اقدام نخست این است که مکان نمایشگاه را به یک محل پرتردد که نسبت مستقیم با زندگی مردم دارد انتقال بدهیم. فرهنگسرای شهرکرد مکانی است که هر فردی برای دسترسی به آن باید مسیری را اختصاصاً طی کند و به محل برسد و تردد دیگری به این مکان و حضور عموم مردم وجود ندارد در حالی که اگر نمایشگاه در یک خیابان پرتردد برگزار شود که مردم خواه ناخواه برای انجام امور روزمره در آن حضور دارند و در رفت و آمد هستند، قطعاً بازدید بیشتر و بهتری را شاهد خواهیم بود و مخاطبان عام به این فضا دسترسی پیدا می‌کنند. 

 

چند پیشنهاد برای جذب مخاطبان عام نمایشگاه قرآن 


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان تصریح کرد: به نظرم حیاط آستان مقدس امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(سلام الله علیهما) یا حسینیه این مکان مقدس که قلب بازار شهرکرد است، محل مناسبی برای برپایی نمایشگاه قرآن استان باشد. 


امیدی ایجاد جذابیت برای عموم مردم را از دیگر راهکارهای جذب مخاطبان عام برای نمایشگاه قرآن عنوان کرد و توضیح داد: البته پیوست فرهنگی در تمامی بخش‌های نمایشگاه قرآن باید دیده شود مثلاً اگر غرفه پوشاک یا خوراک راه‌اندازی می‌شود با نگاه فرهنگی و سبک زندگی اسلامی باشد. 


وی برپایی سفرهای افطار در نمایشگاه قرآن را اقدامی جالب توجه و مطلوب برشمرد و افزود: نذورات قرآنی اقدام خوبی بود که قطعاً در جذب مخاطب نقش دارد و جذابیت خوبی را ایجاد کرده بود؛ اگر خیران و واقفان ورود قوی به این بخش داشته باشند برپایی سفره افطاری بزرگ محوطه اطراف امامزادگان می‌تواند یک حرکت گسترده و اثرگذار را با محوریت نمایشگاه قرآن شکل بدهد و افراد زیادی را درگیر ماجرا کند. 


امیدی ارائه خدمات تخصصی به عموم مردم را از کارکردهای نمایشگاه قرآن دانست و توضیح داد: در نمایشگاه امسال خدمات تخصصی خوبی ویژه کودکان از برپایی غرفه کودک و قرآن تا جُنگ قرآنی و یا پخش فیلم شاهد بودیم اما به‌نظرم باید برای قشر نوجوان نیز برنامه‌هایی نظیر بازی‌های رایانه‌ای در فضای سبک زندگی ایرانی اسلامی یا برنامه طنز حلال و ... پیش‌بینی می‌شد.  


وی بیان کرد: خدمات تعیین سطح قرآنی بازدیدکنندگان نکته دیگری بود که جا داشت در نمایشگاه قرآن استان پیش‌بینی شود و در این راستا اساتید و کارشناسان به ارزیابی مراجعان بپردازند و در همان مکان، افراد را برای ثبت‌نام به مراکز و مؤسسات قرآنی ارجاع دهند و معرفی کنند که جذب قرآن‌آموزان هم از برکات این کار است.

 
امیدی برپایی کرسی تفسیر و تدبر قرآن را نیز یادآور شد و توضیح داد: برای این موضوع نیازی به اساتید تراز اول نیست و یک فضای مباحثه و طرح مباحث تفسیر و تدبر جا داشت شکل بگیرد. غرفه هنرهای قرآنی نیز جای کار بیشتری داشت که به‌ویژه در زمینه تصویرگری که علاقه‌مندان فراوانی دارد، می‌شد برنامه‌های قوی‌تری داشت. 


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در پایان اظهار کرد: مجموعه‌های دانشگاهی و حوزوی نیز از غایبان بزرگ نمایشگاه قرآن بودند که جهاددانشگاهی با خبرگزاری ایکنا در این نمایشگاه حضور داشت اما سایر مجموعه‌های دانشگاهی جا داشت حضور جدی در این رویداد قرآنی داشته باشند.